flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Юрій Гончарук: «Сподіваємось на своєчасність програми реформування Державної служби

05 травня 2016, 12:14

 Юрій Гончарук: «Сподіваємось на своєчасність програми реформування Державної служби

 

Серед найпомітніших новацій поточного року – реалізація у життя нових вимог Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року, який, набувши чинності 1 травня п.р., дав старт реформі системи державного управління. Своїми думками про вагомість даного нормативного акту, нововведення та основні канони, що визначатимуть його стратегічні перспективи, редакція «КДБ» попросила поділитись начальника Територіального управління ДСА України у нашому краї, заслуженого юриста України Юрія Гончарука.

- Варто зазначити, що, згідно нового Закону, державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань та  функцій держави, - зауважив Юрій Георгійович. – Окрім цього, даний нормативний акт визначає правовий статус державного службовця, а також чітко окреслює процеси зарахування кандидата на державну службу, її проходження та припинення.

Дія  Закону поширюється на державних службовців секретаріату Кабінету Міністрів України; міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій; органів прокуратури, органів військового управління, закордонних дипломатичних установ України, інших державних органів тощо.

У той же час повноваження Закону не поширюються на Президента України, главу Адміністрації Президента України та його заступників, членів Кабінету Міністрів України, Голову та членів Антимонопольного комітету України, Голову та членів Національного агентства з питань запобігання корупції, Рахункової палати, Центральної виборчої комісії, голів та членів інших державних колегіальних органів, а також депутатів місцевих рад, посадових осіб місцевого самоврядування, суддів, прокурорів, військовослужбовців Збройних Сил України, осіб рядового та начальницького складу правоохоронних органів та працівників інших органів, яким присвоюються спеціальні звання, якщо інше не передбачено законом, працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, працівників патронатних служб.

При цьому  до працівників патронатних служб даний нормативний акт відносить помічників та наукових консультантів суддів КСУ та помічників суддів інших судів загальної юрисдикції. Функції з обслуговування  визначаються як діяльність працівників державного органу, що  не передбачає здійснення повноважень, безпосередньо пов’язаних з виконанням завдань та функцій державної служби.

У Законі України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року чимало інших нововведень. Зокрема, запровадження єдиної практики оцінювання результатів роботи державних службовців та їх кар'єрної мотивації, регламентація вимог трудового законодавства, правил внутрішнього службового розпорядку, порядку переведення  державного службовця на інші посади та просування по службі, вдосконалення механізмів припинення державної служби (ініціатива державного службовця, ініціатива суб’єкта призначення, незалежно від волі сторін, втрати державним службовцем права на держслужбу або його обмеження тощо), удосконалення порядку притягнення державних службовців до дисциплінарної відповідальності (чітко визначено перелік дисциплінарних проступків, розширено види дисциплінарних стягнень, скорочено термін проведення службового розслідування, змінено класифікацію посад державної служби, котрі, у відповідності до характеру та обсягу повноважень, кваліфікації та професійної компетентності, поділяються на категорії «А», «Б» та «В», порядок присвоєння  державним службовцям рангів, нарахування посадовцям заробітної плати, що відтепер складатиметься із посадового окладу, надбавок за вислугу років та ранг державного службовця, виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього державного службовця у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутнього державного службовця,  а також премії за результатами щорічного оцінювання службової діяльності, місячна або квартальна премія відповідно до особистого внеску державного службовця у загальний результат роботи державного органу.

Визначено, що мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у держорганах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, становитиме: із 1 січня 2017 року - 1,25 розміру мінімальної заробітної плати, із 1 січня 2018 року - 1,5 розміру мінімальної заробітної плати, а з 1 липня 2018 року - 1,75 розміру мінімальної заробітної плати.

Про кожну із новел даного нормативного акту можна говорити окремо та детальніше, але рамки формату коментаря до часопису змушують вдаватись до стислого викладу та констатації.

І все ж, я б хотів звернути увагу читачів ось на якому  досить важливому аспекті. Відтепер зарахування на посади державної служби проходитиме лише за відповідною конкурсною процедурою. За новими правилами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 246, конкурс ґрунтується на оцінюванні особистих досягнень, знань, умінь та навичок, моральних та ділових якостей кандидата на вакантну посаду державного службовця.

Постанова також передбачає оприлюднення інформації про вакантну посаду державної служби та оголошення про проведення конкурсу, склад, порядок формування та повноваження конкурсної комісії, порядок прийняття та розгляд документів для участі у конкурсі, порядок проведення оцінювання кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби, визначення рейтингового списку кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби, а також порядок оприлюднення результатів конкурсу.

Оголошення про проведення конкурсу на вакантну посаду державної служби для посад вищого корпусу державної служби  оприлюднюватиметься на офіційних веб-сайтах суб’єкта призначення та Національного агентства України з питань державної служби (Нацдержслужби),  для решти посад - на офіційних веб-сайтах державного органу, в якому проводиться конкурс, та Нацдержслужби.

Конкурсні процедури будуть  проводитися поетапно. На першому із них - прийматиметься рішення про оголошення конкурсу та оприлюднення його тексту. Надалі наступатиме стадія приймання документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, та їх попередній розгляд на відповідність встановленим законом вимогам. Після цього проводитимуться відповідні тестування та вивчатимуться його результати. Для всіх кандидатів на посади передбачені співбесіди, а для керівних посад – ще й розв’язання ситуаційних завдань.

Після завершення вищезазначених процедур, відбуватиметься підрахунок результатів конкурсу та визначатимуть його переможця. При цьому буде названо й другого за рейтинговими результатами конкурсу кандидата, а результати оприлюднюватимуться за аналогічним до оголошень порядком на веб-сайтах.

Тобто процедура зарахування на вакантну посаду державного службовця, як бачимо,  досить складна та відповідальна.

Варто також зазначити, що Парламентом, Урядом України та Національним Агентством України з питань державної служби у ці дні напрацьовуються механізми реалізації у життя вимог Закону України «Про державну службу», готуються численні роз’яснення та коментарі практично до кожного його положення.

Активно працюють зараз і фахівці вищих ешелонів судової гілки влади нашої держави та ДСА України. Відпрацьовуються  чіткі та єдині орієнтири реалізації вимог даного Закону (у даному плані, наскільки мені відомо, вже чимало зроблено). Тож, отримавши відповідні нормативи, матимемо реальну програму дій щодо подальшої діяльності судових інстанцій, співвідносну до вищезазначеного Закону, зокрема, призначення на посади службовців, їх оплати праці, соціальних гарантій, пенсійного забезпечення тощо.

Сподіваюсь, що ці настанови та рекомендації отримаємо найближчим часом, оскільки вони вкрай необхідні, щоби забезпечувати повноцінну життєдіяльність персоналу місцевих (районних) судів.

Занотувала Юлія Рутинська, ТУ ДСАУ