flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Працюємо в режимі суворої економії - Ю.Г. Гончарук

07 квітня 2014, 15:02

 

Працюємо в режимі суворої економії

 

Початок поточного року видався для України одназначно не простим. Економічна та політична криза, що останнім часом панує в державі, може бути серйозною загрозою підриву функціональної діяльності  не тільки державних інституції, а й роботи судових установ, як нашої області так й інших регіонів зокрема. Про реалії виживання в умовах сьогодення та найближчі перспективи у галузі організаційного та матеріально-технічного забезпечення місцевих (районних) судів Буковини розповідає начальник територіального управління ДСА України у Чернівецькій області, заслужений юрист України Юрій Гончарук. 

         - Чесно кажучи, ще жодного року за час діяльності Державної судової адміністрації України наше управління, зрештою, як й інші територіальні підрозділи ДСА, не відчували такої скрути.  Зокрема, на 2014 рік кошторисом видатків нам  затверджено суму, що складає лише 53,4 відсотка від потреб місцевих (районних) судів Буковини.

         У той же час кошти, що перераховуються на наш рахунок з ДСА України, мали б спрямовуватись, у першу чергу, на погашення минулорічної кредиторської заборгованості, яка станом на сьогоднішній день становить                 1 млн. гривень. Однак, через непроведення платежів органами Держказначейства, ця заборгованість не погашається, а потреби судів у товарах і послугах не задовольняються. Через зазначені обставини, виникає дійсно незрозуміла ситуація, коли формально на рахунках установи містяться кошти, однак, ні на проведення необхідних платежів, ні на закупівлю товарів для судів чи фінасування інших першочергових заходів, використати дані кошти немає можливості. 

            І такий стан суттєвого недофінансування змусило нас впродовж перших трьох місяців поточного року виходити з наявних реальних можливостей. При цьому ми намагались, приділити основну увагу задоволенню першочергових потреб судів, вкрай необхідних  для повсякденної діяльності, - забезпеченням папером, процесуальними бланками, оплатою послуг пошти тощо. Але невеликі запаси, зроблені управлінням у минулому році, на сьогодні вичерпані, а через непогашення заборгованості наші постачальники надалі відпускати товари і послуги у борг відмовляються.

На даний час перед органами ДСА України постала серйозна проблема не тільки в задоволенні потреб судів в предметах, необхідних їм в повсякденній діяльності, але й у виплаті загальнообов’язкових платежів - надбавок за вислугу років, доплати за ранги, виплати індексації тощо. Передбачені державним бюджетом на 2014 рік виплати на ці потреби свідчать, що зазначена проблема з порядку денного не знята. За підрахунками відділу планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності ТУ ДСА у Чернівецькій області на виплату вищезазначених платежів суддям та працівникам апаратів судів не вистачає майже 530 тис. гривень.

Нещодавно на адресу нашого управління надійшов лист ДСА України, в якому зазначається, що проблема неналежного фінансування органів судової влади в частині оплати праці суддям та працівникам апаратів судів залишається гострою і у 2014 році, внаслідок незалучення ДСА України, до процесу формування проекту Державного бюджету на 2014 рік. З метою невілювання зазначених диспропорцій ДСА України розробляються пропозиції щодо проведення перерозподілу видатків на оплату праці між судами загальної юрисдикції.  

         Знову ж таки, дані обставини підштовхнули територіальне управління спільно із керівниками судів визначити оптимальну кількість працівників, які можуть одночасно виходити у відпустки. За результатами проведеного вивчення та підрахунку наявних фінансових коштів, в один і той же період можуть отримати відпускні та допомогу на оздоровлення в середньому не більше двох суддів та шести працівників апарату суду. Такі заходи безперечно спрямовані на можливість отримати, якщо не в повному обсязі, то хоча б частково встановлені законодавством відповідні нарахування.

Відомо, що з метою стабілізації економічної ситуації в державі та економного і раціонального використання державних коштів 1 березня 2014 року, Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 65 «Про економію державних коштів та недопущення витрат бюджету». Даний нормативний акт затвердив ряд заходів економного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів.

Постанова, зокрема, передбачила припинення заповнення вакантних посад, тимчасове припинення встановлення доплат за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників, суттєво розширила перелік заборон і обмежень на закупівлю товарів і проведення робіт (у тому числі ремонтних). У той же час ці заборони повністю позбавляють нас можливості провести ремонт або заміну в судах давно зношених меблів, покрівель, систем тепло-, водо- та електрозабезпечення тощо. Немає навіть можливості провести у разі необхідності дрібний ремонт, бо за все необхідно платити.

         Ми, звичайно ж, розуміємо, що при наявності у державі обмежених економічних можливостей, на «плаву» можна втриматись тільки за умов суворого режиму економії, а тому шукаємо можливі оптимальні шляхи для виходу із складних ситуацій. Для прикладу, рекомендували працівникам апаратів судів при тиражуванні процесуальних документів задіювати кожну сторінку аркушу паперу (це дозволить скоротити витрати паперу майже вдвічі), а поштові витрати – шляхом більш активного запровадження у практику SMS-повідомлень та програми «Електоронний суд».

До речі, про використання інформаційного ресурсу «Електоронний суд». Спостерігається позитивна тенденція використання можливостей даного ресурсу. Зокрема, за перші три місяці нового року в місцевих судах зареєстровано 130 заявок на отримання процесуальних документів в електронному вигляді та надіслано майже 1400 SMS - повісток.  Сподіваюсь, що ці інформаційні можливості вже найближчим часом виправдають всі наші сподівання, оскільки мова йде не тільки про збереження державних коштів, а й безперечно про зручність та економію часу всіх учасників судових процесів та зацікавлених осіб.

         Зрозуміло й те, що відсутність повноцінного матеріально-технічного забезпечення створює певну напругу у місцевих судових інституцій. І тому хочу висловити подяку всім керівникам місцевих судів краю, які із розумінням сприймають сьогоднішню кризову ситуацію. Ми систематично зустрічаємось з ними, радимось, разом виробляємо стратегію та практику подальшої співпраці, обговорюємо шляхи виживання у кризових умовах.

         У той же час на адресу нашого управління, ДСА України та інших органів влади надходять звернення окремих судів про належне їх фінансове та матеріально-технічне забезпечення. Ми розуміємо їх цілком справедливі зауваження та вимоги. Однак, сьогодні варто бути реалістом, об’єктивно урівноважувати та знаходити спільного знаменника між бажаними потребами та гіркими реаліями кризи. Віримо, що ці проблеми – лише тимчасове явище, що найближчим часом Україна знайде вихід із цієї патової ситуації!

        Глибоко переконаний, що ДСА України та її територіальні управління по мірі можливості й надалі будуть вживати всіх необхідних заходів для виправлення ситуації із забезпечення матеріально-технічними ресурсами місцевих (районних) судів, а також спрямувати всі сили та засоби для зменшення соціальної напруги у колективах судових установ України та Буковини зокрема.