Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Подальше реформування судової гілки влади
Передумовою дієвого функціонування та визначальними складовими, що забезпечують функціонування ефективного і справедливого судочинства, гарантіями здійснення якісного правосуддя суддями є належне організаційне забезпечення діяльності органів судової влади, матеріальне та соціальне забезпечення суддів.
Зміни на краще
Із набранням чинності Законом «Про судоустрій і статус суддів», який ухвалений Верховною Радою України 7.07.2010 року і змінив Закони «Про судоустрій України (втратив чинність) та «Про статус суддів» (частково втратив чинність), відбулася низка змін у судовій системі. Цим нормативним актом створено Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, який доповнив систему вищих спеціалізованих судів. Вищим судовим органом у системі судів загальної юрисдикції залишився Верховний Суд України.
У низці найважливіших завдань судово-правової реформи передбачено, зокрема, підвищення ефективності судочинства, що безпосередньо пов‘язане із підвищенням вимог до кваліфікації суддів та зміною підходів до формування суддівського кадрового складу. Законом «Про судоустрій і статус суддів» визначено критерії добору суддів, установлено проходження спеціальної підготовки, а Вищій кваліфікаційній комісії суддів України надано статус постійно діючого органу з виключними повноваженнями щодо формування суддівського корпусу, якісно змінено і сам принцип формування та її діяльності. Концептуальне оновлення судової влади, котре сьогодні триває, внесло зміни й до системи добору кандидатів на призначення судді вперше, як, власне, й до системи навчання, професійної підготовки та перепідготовки суддів.
Варто також зазначити, що 2012 рік у Державній судовій адміністрації України оголошено роком інновацій. І першим кроком до його реалізації є презентована система відеоконференцзв‘язку між ДСА України та її територіальними управліннями. У перспективі – налагодження такої системи зв‘язку для спілкування не тільки між ДСА та її структурними підрозділами на місцях, але й між ДСА та судами, що дасть змогу оперативно вирішувати нагальні питання, обмінюватись досвідом, проводити різноманітні семінари та тренінги.
Судам України – якісний кадровий потенціал
Законом України «Про судоустрій і статус суддів» при Вищій кваліфікаційній комісії суддів України утворена Національна школа суддів України, яка здійснює свою діяльність відповідно до цього Закону та статуту, що затверджений Вищою кваліфікаційною комісією суддів України.
До переліку завдань, що ставляться перед цим навчальним закладом, належить практична підготовка кандидатів на посаду судді, підготовка суддів, яких призначено на посаду судді вперше та яких обрано на посади суддів безстроково, періодичне навчання суддів з метою підвищення рівня кваліфікації, підготовка працівників апаратів судів, проведення наукових досліджень з питань удосконалення судочинства, вивчення міжнародного досвіду організації діяльності судів тощо.
На Буковині функціонує Чернівецьке регіональне відділення Національної школи суддів України, яке успішно проводить підготовку суддів та працівників апаратів судів Хмельницької, Тернопільської та Чернівецької областей.
Зокрема, впродовж минулого року на базі Чернівецького регіонального відділення НШСУ пройшли підготовку 35 суддів та 79 працівників апарату районних судів Чернівецької області.
Доречно зауважити, що у відповідності з Законом України «Про судоустрій і статус суддів», суддя, який призначений на посаду судді вперше, зобов’язаний проходити щорічну двотижневу підготовку у НШСУ, а суддя, який обіймає посаду судді безстроково, - двотижневу підготовку в НШСУ не менше, ніж раз на три роки.
З метою подальшого врегулювання даних питань та здійснення контролю за виконанням вимог Закону України «Про судоустрій і статус суддів», у січні 2012 року відбулося засідання Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, на яке були запрошені керівники регіональних відділень НШСУ. Також на засіданні обговорювалися питання запровадження процедури спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді вперше, розробки єдиних підходів до забезпечення підготовки висококваліфікованих кадрів для судової системи та здійснення науково-дослідної діяльності.
За результатами проведеного засідання члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України прийняли рішення про створення в Україні єдиної бази даних щодо проходження суддями періодичної підготовки, а також при обранні суддів на посади безстроково, тепер вони будуть пред’являти сертифікати про їх щорічну двотижневу підготовку в НШСУ.
З метою реалізації запланованого, наразі ВККСУ здійснює узагальнення даних про проходження суддями підготовки за останні три роки.
Реальні перспективи фінансування
У законі «Про Державний бюджет України на 2012 рік» для потреб судів передбачено фінансування у півтора рази більше, ніж у минулому році. В основному за рахунок коштів, що надходитимуть від сплати судового збору (Закон України «Про судовий збір», ухвалений влітку 2011 р., і який набрав чинності з 1 листопада того ж року). Ці гроші спрямовуватимуться «на забезпечення здійснення правосуддя, зміцнення матеріально-технічної бази судів, включаючи створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційної системи, веб-порталу судової влади, комп’ютерних локальних мереж, сучасних систем фіксування судового процесу, придбання та обслуговування комп’ютерних і копіювально-розмножувальної техніки, впровадження електронного цифрового підпису».
У той же час, на думку деяких політиків, Закон «Про судовий збір» має розвантажити суди: акт спонукатиме громадян до пошуку самостійного та мирного вирішення дрібних спорів, що призведе до зменшення кількості позовів. Адже якщо за подання до суду заяви чи скарги доведеться викласти чималу суму, то позивач не один раз зважить усі «за» і «проти» такого рішення.
Ще про один позитивну перспективу на 2012 рік – уведення в дію положень закону «Про судоустрій і статус суддів», які регулюють питання суддівської винагороди. З 1 січня 2012р. посадовий оклад володаря мантії, який працює в місцевому суді, встановлюється у розмірі восьми мінімальних зарплат. Окрім цього, судді отримуватимуть доплату за вислугу років, перебування на адмінпосаді, науковий ступінь та роботу, яка передбачає допуск до державної таємниці. Згідно з кошторисом зарплати законників виплачуватимуться із загального фонду держбюджету. За рахунок же спецфонду забезпечуватимуться всі інші потреби здійснення правосуддя, зокрема й оплата праці співробітників апарату судів.
Усе це, без сумніву, посилить незалежність судів і дозволить суттєво підвищити рівень фінансового та матеріально-технічного забезпечення органів судової влади. Хоча, звичайно ж, це усіх проблем судової гілки влади не вирішить, однак такі прогресивні кроки мають стати позитивною тенденцією на наступні роки.
Ж.Потаковська, Л.Біленька, Є.Гуцул, П.Тюфтій,
працівники ТУ ДСА