flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ЮРІЙ ГОНЧАРУК:«Роль державної судової адміністрації у організаційному забезпеченні діяльності судів"

16 травня 2008, 09:33

 ЮРІЙ ГОНЧАРУК:«Роль державної судової адміністрації у організаційному забезпеченні діяльності судів"  
 

16. 05. 2008 

Невід’ємною складовою частиною судово-правової реформи в Україні є реформування системи забезпечення функціонування судової влади. І першим кроком на цьому шляху було створення у 2002 році державної судової адміністрації, на яку відповідно до статті 119 Закону України «Про судоустрій України» покладено завдання по організаційному забезпеченню діяльності судів.



Далі в цьому законі зазначено, що організаційне забезпечення діяльності судів становлять заходи фінансового, матеріально-технічного, інформаційного та організаційно-технічного характеру, спрямовані на створення умов для повного і незалежного здійснення правосуддя. Причому свої повноваження державна судова адміністрація здійснює лише по відношенню до судів місцевої і апеляційної ланок. Організаційне забезпечення діяльності Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів здійснюється апаратами цих судів. 

Цілком зрозуміло, що з усіх видів (галузей) організаційного забезпечення діяльності судів основне, пріорітетне значення має їх фінансове забезпечення. Всі інші галузі є похідними, оскільки залежать від рівня фінансування судів.

За 5 років діяльності Державної судової адміністрації України та її регіональних органів (територіальних управлінь) ситуація із забезпеченням судів відчутно змінилась на краще. Підтвердженням цієї тези може слугувати рівень забезпечення діяльності місцевих судів нашої області.

Загальний обсяг видатків державного бюджету на утримання районних судів області у 2007 році порівняно з 2003 роком зріс в 4,6 раза. Суттєво зросли видаки на оплату праці суддів і працівників судового апарату, виплату пенсій і допомог, придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, оплату комунальних послуг та послуг зв’язку. 

Це дало нам змогу суттєво поліпшити рівень матеріально-технічного забезпечення судів, яке до цього фактично перебувало на нульовій позначці, розрахуватись з боргами, що через низький рівень фінансування утворились в попередні роки, налагодити безперебійне постачання судів предметами, вкрай необхідними при здійсненні правосуддя – папером, процесуальними бланками, засобами пересилання поштової кореспонденції, канцелярським приладдям тощо. Впродовж всіх 5ти попередніх років надійно забезпечувалась життєдіяльність судів, а там, де траплялись перебої в тепло- чи електропостачанні, територіальне управління разом з адміністрацією судів вживало оперативні заходи по ремонту або заміні старих, зношених комунальних мереж та приладів. В цьому ми бачили своє першочергове завдання.

З самого початку нашої діяльності ми зіткнулись з серйозною проблемою забезпеченості судів організаційною технікою. Її в судах практично не було. 

За минулі 5 років суди вперше отримали сучасні організаційно-технічні засоби, за допомогою яких удалось спростити цілий ряд організаційних процесів, особливо в галузі судового діловодства, обліково-реєстраційної роботи, друкування та розмноження документів та матеріалів. 

Станом на 1 квітня цього року в користуванні районних судів області було 106 комп’ютерів, що в середньому припадає по 7-8 одиниць цих сучасних технічних засобів на один суд. Це дало змогу зробити значний прорив в інформаційному забезпеченні судів. Всі комп’ютери в кожному суді складають єдину локальну комп’ютерну мережу, яка має вихід до інформаційних систем «Ліга-Закон» та «Інтернет». З допомогою електронної техніки значно спростились поштовий зв’язок з судами, надсилання копій судових рішень до Єдиного державного реєстру. В суди поставлено 53 технічних засоби фіксування судового засідання, що суттєво полегшило рутинну працю секретарів судових засідань, дозволило фіксувати перебіг судового процесу з максимальною об’єктивністю. Попри все забезпеченість судів організаційно-технічними засобами є ще недостатньою: по комп’ютерах вона складає біля 48%, а по засобах фіксування судового процесу – 53%.

В числі першочергових завдань наше територіальне управління ставило і вирішення проблеми розміщення тих судів, що працювали в найбільш тісних, непристосованих умовах. Вирішували цю проблему двома шляхами – де шляхом відселення з будинків судів інших державних, приватних і громадських структур, а де шляхом обміну приміщеннями. 

В такий спосіб отримали додаткові службові площі або інші, більш пристосовані до потреб судочинства приміщення Садгірський районний суд м.Чернівці, Вижницький, Кіцманський та Заставнівський районні суди. 

Якщо до початку нашої діяльності в області був лише один суд, який мав приміщення, що повністю відповідало вимогам судочинства, то на сьогодні таких судів вже 4. Робота в цьому напрямку продовжується. 

На сьогодні всі приміщення судів, які перебувають у комунальній власності, передані нам в оперативне управління. Юридично закріплено за нами і право користування прилеглою до судів територією. 

Загальновідомо, що в 90ті роки, коли Україна переживала найбільшу економічну кризу, органи внутрішніх справ за несплату послуг по охороні приміщень судів розірвали договірні відносини і відключили суди від засобів централізованої охорони. 

У 2004 році ми відновили ці договірні відносини і заблокували технічними засобами охорони в першу чергу ті приміщення в судах, де зберігаються судові справи,- канцелярії, архіви, кабінети голів судів. Окрім того, приміщення судів взято під охорону співробітниками спецпідрозділу судової міліції. 

Значну роботу проведено по технічному укріпленню приміщень судів, створенню умов для безпечного перебування в них як судового персоналу, так і учасників судового процесу, відвідувачів суду. 

Всі зазначені надбання в галузі організаційного забезпечення діяльності судів досягнуто при активній допомозі і участі Державної судової адміністрації України, обласної та районних держадміністрацій, обласної, районних, міських та селищних рад, де розташовані суди, керівництва апеляційного суду, ради суддів та голів судів, всього суддівського активу. 

Ми усвідомлюємо, що це лише перші кроки на шляху забезпечення належних умов для функціонування судів і діяльності суддів. Цю важливу функцію Конституція України (ст.130) покладає на державу. Але поки-що держава не в змозі задовольнити потреби судів в повному обсязі. 

За інформацією Голови Державної судової адміністрації України п.І.І. Балаклицького недофінансування судової влади в Україні з року в рік складає лише 50 відсотків від потреби. І навіть ті зобов’язання щодо фінансування судів, які держава декларує в державному бюджеті, не завжди виконуються, що призводить до утворення боргів перед тим господарюючими суб’єктами, перед якими органи судової адміністрації мають договірні зобов’язання. 

В цілому обсяги фінансування видатків на утримання судів зростають. Але левову частку (80 відсотків) в цих обсягах складають видатки на оплату праці. Пов’язано це як із необхідністю підвищення заробітної плати суддів та працівників судового апарату, так і зі збільшенням штатної чисельності судового персоналу, пов’язаного зі все зростаючим навантаженням на суди. 

Якщо порівняно з 2003 роком обсяги фінансування місцевих судів області за такими статтями кошторису, як оплата праці, придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, комунальних послуг, послуг зв’язку та ін. виросли в кілька разів, то фінансування придбання предметів довгострокового користування (а це меблі, оргтехніка тощо), капітального ремонту адміністративних будівель за цей час виросло лише в 1,3-2,3 раза. Зовсім не фінансується будівництво приміщень судів. В цьому році припинено фінансування Державної програми забезпечення судів належними приміщеннями на 2006-2010 роки, хоч і в попередні роки вона фінансувалась лише на 6 відсотків. Це вже друга така програма, виконання якої під загрозою зриву. 

Відсутність фінансування в цих галузях забезпечення діяльності судів не дозволяє нам поки-що до кінця вирішити проблему розміщення судів. Потребують реконструкції і добудови приміщення Шевченківського районного суду м.Чернівці, Герцаївського та Путильського районних судів. Не мають належних умов для роботи Першотревневий районний суд м.Чернівці та Сторожинецький районний суд. Тут вихід з проблеми можливий лише в будівництві нових приміщень. 

Для вирішення питань реконструкції, добудови чи будівництва нових приміщень судів наше управління здійснило всі необхідні підготовчі роботи та юридичні процедури: отримало земельні відводи під будівництво та державні акти на користування землею, оформило всі погодження і дозволи у відповідних інстанціях, розробило проектно-кошторисну документацію. Та розпочати зазначені роботи не дає відсутність коштів. 

Продовжує залишатись гострою проблема забезпечення суддів житлом. За 5 років діяльності державної судової адміністрації за рахунок держави закуплено 10 квартир для суддів. Проте черга суддів на отримання житла залишається досить великою: покращення житлових умов потребує кожний 3й суддя. Видатків на придбання або будівництво житла для суддів в цьому році взагалі не передбачено. 

За 5 років своєї діяльності органи державної судової адміністрації набули значний досвід, довели, що при належному фінансуванні вони здатні вирішувати всі проблеми забезпечення судів, в тому числі і такі досить складні питання, як проектування і будівництво адміністративних приміщень та житла. Але не все залежить від судової адміністрації. Попри всі намагання керівництва Державної судової адміністрації України якомога повніше забезпечити потреби судів, ці намагання завжди наштовхуються на жорсткий супротив розробників державного бюджету. Причини такого супротиву пояснюють обмеженими можливостями держбюджету. Однак утримання судової влади в державі не належить до найбільш витратних статей державного бюджету. У порівнянні вони значно менші, ніж витрати на утримання інших гілок державної влади. То чи не доцільно здійснити певний перерозподіл витрат на утримання державних органів на користь судової влади з тим, щоб ця владна гілка по справжньому відчувала себе рівноправною і незалежною серед інших гілок влади? .




Юрій Гончарук,
начальник Територіального управління
державної судової адміністрації
у Чернівецькій області