flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ЮРІЙ ГОНЧАРУК: „ ПОЧАТОК НАШОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВВАЖАЮ ВДАЛИМ” ...

01 грудня 2007, 09:37

 ЮРІЙ ГОНЧАРУК: „ ПОЧАТОК НАШОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВВАЖАЮ ВДАЛИМ” ...  
 

01. 12. 2007 

Державну судову адміністрацію України як центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом (та її структурні Територіальні підрозділи) створено Указом Президента України №780/2002 від 29 серпня 2002 року. ЇЇ формування було обумовлено необхідністю реформування системи державного управління в Україні, приведення законодавства відповідно до встановленого ст. 6 Конституції України принципу поділу влади в Україні та з метою забезпечення участі й контролю судової влади у використанні бюджетних коштів, потрібних для забезпечення діяльності судової системи. 

Як й інші центральні органи виконавчої влади, ДСА (та її Територіальні управління відповідно) здійснює свої повноваження відповідно до Конституції України, законів та актів Президента України, Кабінету Міністрів України та інших нормативно-правових актів. Однак, враховуючи її особливий статус, керується й рішеннями з'їзду суддів України та Ради суддів України.

Основним завданням ДСА України згідно з відповідним Положенням (Указ Президента України № 182/2003 від 3 березня 2003 року) є організаційне забезпечення діяльності судів загальної юрисдикції, тобто втілення у життя заходів фінансового та матеріально-технічного, кадрового, інформаційного та організаційно-технічного характеру, що визначають функціонування місцевих (районних) судів, і які спрямовані на створення належних у них умов для повного й незалежного здійснення правосуддя..  

Зазначу також, що наше Територіальне управління було створено 3 грудня 2003 року відповідним наказом Державної судової адміністрації України.

Таким чином з часу нашого функціонування пройшло п’ять років. Термін водночас і юний, і солідний. Що ж вдалося за цей час зробити, які найважливіші плани, задуми та прагнення реалізувати? Однозначно скажу, що зроблено чимало. Стислий формат даного видання, на жаль, не дозволяє зупинитись на напрацюваннях по кожному із напрямків об’ємно. Тому спробую зробити це хоча б схематично. 

Отож, перша „п’ятирічка” нашої роботи дозволили, перш за все, сформувати в управлінні повнокровний колектив однодумців-професіоналів, яким, як засвідчують результати, під силу вирішення найскладніших завдань з організаційного забезпечення повноцінного функціонування всіх чотирнадцяти районних судів краю. 

Зокрема, у судах краю практично знято питання некомплекту суддів та працівників апаратів судів (працює 62 судді та 191 державний службовець), налагоджена система підвищення їх кваліфікації або ж в Академії суддів України, або ж на базі її Чернівецького філіалу, майже 30 осіб зараховані у кадровий суддівський резерв. У контексті вирішення кадрових проблем хотів би акцентувати увагу читачів на такому аспекті. Проаналізувавши реальне навантаження на суди, ми прийшли до парадоксального висновку: якщо кількість розглянутих у засіданнях справ впродовж 2003 – 2006 років зросла на 31 відсоток (141.611 проти 97.849), то загальна кількість суддів за цей же період залишилася незмінною. Відтак, зросло і персональне середньостатистичне навантаження на одного суддю: у 2003 році – 151 матеріал; у 2006 році – 201. А в окремих судах – ще на кілька порядків вище (для прикладу, візьмемо дані про середньомісячне навантаження на одного суддю у першому півріччі поточного року: у Глибоцькому районному суді – 237 справ, у Кіцманському – 258, у Новоселицькому – 260, у Хотинському – 265, у Шевченківському райсуді м. Чернівці – 266 справ). Не важко було підрахувати, що в середньому кожному судді у зазначених судах щоденно (у місяці 22 робочих дні) доводиться розглядати по 10-12 різноманітних справ. Тобто, на розгляд окремої категорії справ залишається всього по кілька хвилин. А від цього – і «огріхи» у роботі. Звичайно ж , з таким станом справ ми миритися не могли. І спільно з колегією Апеляційного суду області та Радою суддів краю підготували обґрунтованого листа на ім’я голови ДСА України з пропозиціями про збільшення кількості суддів у місцевих судах Буковини. І маємо перші результати – за поданням ДСА України Президент України своїм Указом №20/2007 з 1 жовтня поточного та з 1 січня наступного року кількість суддів краю збільшив на шість одиниць (Шевченківський та Першотравневий суди м. Чернівці, Хотинський, Кіцманський та Новоселицький районні суди краю). І сподіваємось, що це тільки початок розв’язання цієї вкрай важливої проблеми.  

На продовження розмови зазначу, що завдяки підтримці та допомозі ДСА України, органів влади та місцевого самоврядування у кожному із судів впродовж перших п’яти років нашої роботи проведено комплексні заходи із забезпечення суддів та працівників апаратів судів зручними та комфортабельними умовами роботи - капітальні ремонти проведено у дев’яти, поточні (ремонти фасадів, дахів, службових кабінетів та залів судових засідань) - в одинадцяти судах краю (на це витрачено відповідно 2.766.000 та 1.001.300 грн.).  

Серйозну увагу ми приділяли розширенню виробничих площ судів: де шляхом освоєння наявних площ, котрі раніше не використовувались, де –шляхом обміну приміщеннями з іншими державними структурами, а де й шляхом відселення цих структур з будинків судів в інші приміщення. Таким чином районні суди додатково отримали та освоїли понад 1.300 кв. м (я вже не кажу про Садгірський суд м. Чернівці, який перебазувався у приміщення колишнього банку „Україна”). І все це дозволило практично повністю задовольнити потребу в службових площах у шести судах, чим суттєво покращити умови як для роботи судового персоналу, так і для численних відвідувачів судів. Окрім того, переобладнати у них уже існуюче, або ж встановити нове автономне опалення (це дало змогу значно економити кошти), на 172.200 гривень придбати для судів меблів тощо. 

Практично у кожному суді виділено та обладнано кімнати для роботи інших учасників судових засідань - представників прокуратур, адвокатів, експертів, а в окремих випадках - потерпілих та свідків. Суттєво покращилась охорона приміщень судів краю - у шести із них співробітники спеціалізованого підрозділу міліції „Грифон” забезпечують охорону помешкань цілодобово, у восьми судах - у робочий час. Водночас у судах - на кабінети голів суду, канцелярій та архівів - встановлена сучасна надійна пожежно-охононна сигналізація автодозвону з виведенням її на пульти чергових частин місцевих райвідділів УМВС. Зазначу також, що саме ми стали ініціаторами цієї форми інформування міліцейських підрозділів про можливі несанкціоновані проникнення у приміщення судів. І цей досвід (а згодом і досвід наших колег з Одеської області) Державна судова адміністрація України рекомендувала для запровадження в інших регіонах держави. А для адекватного реагування на можливі протиправні дії у судах встановлені та функціонують так звані „тривожні кнопки”. Чимало зроблено у судах для облаштування приміщень для співробітників міліції, які несуть тут службу, а також для технічного укріплення місць, в яких утримується спецконтингент. І на виконання „Програми забезпечення безпеки працівників суду, охорони приміщень судів та покращення їх технічного укріплення на 2007-2009 роки”, погоджену рішенням Ради суддів України та схвалену колегією ДСА України, подальша робота у цьому напрямку продовжується.

Впродовж п’яти років проводилась суттєва робота із забезпечення місцевих судів Буковини оргтехнікою. Зокрема, за цей період поставлено 76 комп’ютерів, 37 принтерів, 38 ксероксів, 13 серверів, 63 технічних засобів фіксації судових процесів, впроваджено комп’ютерну програму «Паром», за допомогою якою буде здійснюватись автоматизована передача судових рішень в електронному вигляді до Єдиного державного реєстру судових рішень.

За цей же період для потреб судових інституцій краю на 1.126.000 грн. закуплено конвертів та марок для відправлення поштової кореспонденції, на 178.500 грн. - канцтоварів, на 89.400 грн. - господарських товарів, на 385.000 грн. виготовлено для провадження судочинства друкованої продукції, на 45.700 грн. передплачено періодичних видань. 

Усе це, на мою думку, засвідчує, що Територіальне управління державної судової адміністрації у Чернівецькій області комплексно, цілеспрямовано та наполегливо виконує свої завдання, передбачені відповідною нормативною базою України. Правда, хоча ми працюємо (і досить, як засвідчують відгуки керівників судових органів, непогано) вже цілих п’ять років, але цей період я розглядаю лише початковим етапом в організаційному забезпеченні судової влади краю. Оскільки, на мою думку, на цьому шляху зроблено лише перші та невідкладні кроки. На часі – подальша цілеспрямована робота. Зокрема, у найближчий час маємо поліпшити умов роботи принаймні у п’яти судах, терміново вирішити питання про розміщення в інших будівлях двох районних судів обласного центру, а також про виділення та облаштування приміщення окружного адміністративного суду. Є проблеми з розміщенням суддів і в деяких районах сільської місцевості. І хоча вони не такі нагальні, але теж плануємо вирішувати їх переважно шляхом добудови наявних будівель. 

Безпосередньо у нашій роботі, у діяльності ДСА України та судової системи нашої держави бачу й цілий ряд інших проблем. Зокрема, потребує термінового вирішення, на мій погляд, проблема рівня оплати праці працівників судового апарату, яка сьогодні аж ніяк не відповідає рівню життя. 

Потребує вирішення питання організації тендерних процедур. Чомусь на всю Україну об’явився один посередник із монопольним правом на проведення тендерних торгів на придбання послуг, товарів і т.п. І тепер бере значні кошти і з нас, і з учасників. і з переможців торгів. причому, ці розцінки посередник установив довільно та економічно необґрунтовано. У кінцевому рахунку від цього потерпає сама держава. То чи доцільно дозволяти таку посередницьку діяльність? І ніякої управи на такого посередника, на жаль, немає. 

Ще один аспект. До цього часу так і не вирішено питання про порядок призначення в судах суддів на адміністративні посади та звільнення з цих посад. Між вищими владними структурами у цьому питанні ніяк не дійдуть до спільного знаменника: то голову суду призначає та звільняє Президент України, то Верховна Рада, то Вища рада юстиції то Рада суддів України. Потрібна чіткість та ясність у цих питаннях. 

На жаль, у діяльності судових органів існує й цілий ряд інших актуальних проблем. Та будемо сподіватись, що їх вирішення не буде відкладене у „довгий» ящик.

І наостанок - про інформаційне забезпечення судів. Сьогодні у роботі судів і нашого управління використовується біля десятка комп’ютерних інформаційних програм. Для забезпечення своєчасної обробки інформації у всіх судах встановлене серверне обладнання, усі комп’ютери підключені до внутрішньої комп’ютерної мережі і мають вихід до інформаційної системи “Інтернет”. Саме ця система оперативно подає якнайсвіжішу різноманітну інформацію, у тому числі і про нове законодавство та про внесені до нього зміни і доповнення ( що не можна сказати про інформаційну програму “Ліга-Закон”). Зауважу, що у місцевих судах це зроблено вперше на Україні. Ще донедавна про такі інформаційні можливості в судах могли лише мріяти.

Територіальне управління тісно співпрацює з друкованими та електронними засобами масової інформації краї. На сторінках газет, у програмах радіо та телебачення постійно друкуються різножанрові матеріали, котрі висвітлюють діяльність нашого управління: проблеми в організаційному, кадровому та фінансовому забезпеченні районних судів службовими приміщеннями, комп‘ютерами, оргтехнікою та автотранспортом, забезпечення незалежності, недоторканості та безпеки суддів, виконання всеукраїнської та регіональної програм тощо. Про свою роботу систематично розповідаємо і на спеціально створеному сайті в Інтернеті (електронна адреса: www.dsacv.org. До речі, читачам раджу періодично заходити на нього – Ви знайдете багато корисної та цікавої інформації). 

Окрім інформацій про нашу суто виробничу діяльність, постійно готуємо матеріали рубрики „У судах області”, у яких йдеться про конкретний розгляд в Апеляційному та місцевих судах резонансних кримінальних справ. При цьому намагаємось роз‘яснювати чинне законодавство України, утверджувати принцип невідворотності покарання за скоєні злочини, створювати атмосферу осуду навколо порушників закону та протиправної поведінки, вносити і свій вклад у попередження та профілактику різноманітних злочинів, що, на жаль, ще продовжують мати місце на теренах краю.

 

  Юрій Гончарук,
  начальник Територіального управління
  державної судової адміністрації
  у Чернівецькій області