Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
24. 03. 2008
Впродовж останніх п’яти років було реалізовано у життя цілий комплекс заходів з організаційно-технічного забезпечення судових інституцій краю. І в той же час проблем в організації виробничого процесу судів області ще, на жаль, вистачає. Тож не випадково минулого тижня сесія обласної ради затвердила „Комплексну програму організаційного забезпечення діяльності судів Чернівецької області на 2008-2010 роки”. Детальніше про це ми попросили розповісти одного з розробників даної Програми, заступника начальника Територіального управління державної судової адміністрації у Чернівецькій області Івана Івановича Сарафенюка.
- Дійсно, у нашому краї вже діяла аналогічна „Регіональна програма організаційного забезпечення діяльності судів Чернівецької області на 2006-2010 роки”, затверджена рішенням обласної ради ІІІ сесії V скликання 29 червня 2006 року. Її реалізація дала змогу з бюджетів районних рад тільки впродовж 2006-2007 років виділити для потреб Вижницького, Заставнівського, Кельменецького та Новоселицького районних судів відповідно 30.000, 20.000 10.000 та 15.000 гривень на придбання комп’ютерної техніки та для проведення ремонтних робіт. Для проведення капітального ремонту Апеляційного суду області у 2006 році рішенням сесії Чернівецької області було виділено видатки в сумі 100.000 гривень.
У рамках зазначеної Регіональної програми було проведено ремонтні роботи у семи районних судах краю, у трьох - облаштовано нові зали судових засідань, в яких розглядаються справи, у Кіцманському райсуді проведено реконструкцію першого поверху, котре раніше належало службі соціального захисту, у Садгірському суді проведено поточний ремонт кімнат помічників суддів, виконані роботи з ремонту системи водопостачання та опалення, проведено облаштування подвір’я тротуарною плиткою, у Шевченківському суді завершено ремонтні роботи в приміщеннях, які раніше не використовувались, Вижницький районний суд передислоковано у нове приміщення (за рахунок обміну будівлями з відділенням Державного казначейства), котре ми впорядкували, вирішено питання про надання в оренду земельної ділянки для будівництва житла для суддів у м. Чернівці тощо.
У той же час у питаннях організаційного забезпечення діяльності судів продовжують залишатись суттєві проблеми. Зокрема, у зв’язку з суттєвим щорічним збільшенням кількості справ, що надходять до суду для розгляду, приміщення практично кожного з судів за кількістю службових площ не відповідає вимогам судочинства, сім судів належать до комунальної форми власності, гострою продовжує залишатись проблема забезпечення суддів житлом, а також забезпечення їх житла технічними засобами охорони.
Бажає бути кращим і фінансування судових інституцій краю (фінансові ресурси впродовж 2003-2007 років з державного бюджету забезпечувались лише на 30-35%, переважна частина яких була спрямована на оплату праці).
Таким чином постало питання про необхідність розробки та реалізації у життя нової та ще дієвішої „Регіональної програми організаційного забезпечення діяльності судів на 2006-2010 роки”, яку, зрештою, сесія обласної ради своїм рішенням від 29 червня 2006 року і затвердила.
Однак, виникло питання про унормування порядку формування, погодження, фінансування та затвердження регіональних і комплексних програм. Тому нам довелося переглянути уже діючу програму та внести до неї суттєві корективи, погодити її у відповідних інстанціях. врахувати численні зауваження та пропозиції і по-новому подати на затвердження депутатському корпусу обласної ради.
Одразу ж зауважу, що розгляд даного питання на сесії пройшов у доброзичливій атмосфері, без особливих зауважень та різких виступів учасників засідання. Пояснюю це тим (хоча це моя особиста думка), що керівництво обласної ради та облдержадміністрації, а також депутати з розумінням відносяться до проблем судочинства краю, що вони зацікавлені в тому, щоби місцеві суди чітко, планомірно та ритмічно здійснювали правосуддя, щоби судді, працівники апаратів судів та численні відвідувачі відчувалися у стінах цих державних установ затишно та комфортно. І за це я їм усім висловлюю щиру вдячність.
А тепер конкретніше про Комплексну програму. ЇЇ основні мета та завдання - реалізація заходів, котрі б дали змогу суттєво поліпшити організацію роботи і забезпечити суди області усім необхідним відповідно до Концепції здійснення судово-правової реформи, піднесення рівня судочинства в Україні в цілому та на Буковині зокрема.
Програма передбачає сприяння щодо розширення службових площ районних судів шляхом добудови, відселення з будинків судів інших установ та організацій, мешканців, надання інших приміщень або шляхом обміну наявними приміщеннями, а також сприяння створенню належних умов для функціонування судів.
На виконання вимог Програми влада має виділити приміщення для розміщення Окружного адміністративного суду, що створено у м. Чернівці, а ми маємо провести у ньому необхідні реконструкцію та ремонт. Має бути також вирішено необхідні юридичні, технічні та фінансові аспекти будівництва Палацу правосуддя в обласному центрі (розробка проектно-кошторисної документації, надання відповідних дозволів).
За рахунок розширення службових площ у місцевих судах мають бути обладнані необхідна кількість додаткових службових приміщень, в яких будуть розміщені зали судових засідань, нарадчі кімнати, кімнати для свідків, ознайомлення з судовими справами, для судової міліції, конвою та осіб, які утримуються під вартою, для зберігання речових доказів.
Програма також передбачає комплекс заходів щодо вдосконалення роботи співробітників окремого спецпідрозділу судової міліції «Грифон», спрямований на попередження та адекватне реагування на можливі кримінальні прояви у приміщеннях судів та забезпечення безпеки учасників судових засідань.
Кінцевим результатом втілення у життя вимог даної Програми буде підвищення ефективності відправлення судочинства, наближення його рівня до засад, на яких базується правосуддя у розвинутих демократичних країнах, створення прозорої системи прийняття судових рішень, посилення рівня захисту прав, свобод і власності працівників судових органів краю, якісне забезпечення громадського порядку та безпеки громадян у приміщеннях судових установ, зміцнення потенціалу суддівських кадрів, досягнення належного рівня фінансового й матеріального забезпечення судової діяльності, поліпшення обслуговування громадян.
А на завершення розмови зазначу, що безпосередніми виконавцями Програми є Територіальне управління державної судової адміністрації в області, райдержадміністрації, обласна рада, міські, районні, селищні та сільські ради, Апеляційний та районні суди краю. А джерелами її фінансування, а це близько мільйона гривень, стануть кошти державного, обласного, міських та районних бюджетів.