Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
30 вересня 2016 року набрав чинності новий Закон України “Про судоустрій і статус суддів”, нововведенням якого є створення Громадської ради доброчесності.
Рада утворюється з метою сприяння Вищій кваліфікаційній комісії суддів України у встановленні відповідності судді (кандидата на посаду судді) критеріям професійної етики та доброчесності для цілей кваліфікаційного оцінювання.
До основних повноважень Громадської ради належить:
1) збір, перевірка та аналіз інформації щодо судді (кандидата на посаду судді);
2) надання Вищій кваліфікаційній комісії суддів України інформації щодо судді (кандидата на посаду судді);
3) надання, за наявності відповідних підстав, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України висновку про невідповідність судді (кандидата на посаду судді) критеріям професійної етики та доброчесності, який додається до досьє кандидата на посаду судді або до суддівського досьє;
4) делегування уповноваженого представника для участі у засіданні Вищої кваліфікаційної комісії суддів України щодо кваліфікаційного оцінювання судді (кандидата на посаду судді);
5) право на створення інформаційного порталу для збору інформації щодо професійної етики та доброчесності суддів, кандидатів на посаду судді.
Закон визначає, хто може бути членами Громадської Ради, а це представники правозахисних громадських об’єднань, науковці-правники, адвокати, журналісти, які є визнаними фахівцями у сфері своєї професійної діяльності, мають високу професійну репутацію та відповідають критерію політичної нейтральності та доброчесності.
До осіб, які не можуть бути членами Ради законодавець відносить:
- осіб, визнаних судом недієздатними або обмежено дієздатними;
- осіб, які мають судимість, не погашену або не зняту в установленому законом порядку;
- осіб, на яких протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією;
- осіб, які протягом останніх п’яти років працювали (проходили службу) в органах прокуратури, Міністерства внутрішніх справ України, поліції, інших правоохоронних органах (органах правопорядку), податкової міліції, Служби безпеки України, митних органах, Національному антикорупційному бюро України, Національному агентстві з питань запобігання корупції;
- осіб, які протягом останніх п’яти років перебували на державній службі;
- осіб, які є суддями або суддями у відставці.
Саме якісний склад цього органу може забезпечити його незаангажованість та професійність у діяльності.
Для здійснення зазначених повноважень, членам Громадської ради доброчесності надається право безоплатного та повного доступу до відкритих державних реєстрів.
Члени Громадської ради доброчесності призначаються зборами представників громадських об’єднань строком на два роки і можуть бути призначені повторно.
Збори представників громадських об’єднань скликаються Головою Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Оголошення про скликання зборів оприлюднюється на офіційному веб-сайті Комісії.
У зборах представників громадських об’єднань беруть участь громадські організації або громадські спілки, які протягом щонайменше останніх двох років, що передують дню проведення зборів, здійснюють діяльність, спрямовану на боротьбу з корупцією, захист прав людини, підтримку інституційних реформ, в тому числі реалізують проекти у цих сферах.
У зборах представників громадських об’єднань не можуть брати участь громадські організації або громадські спілки, які здійснювали чи здійснюють діяльність із залученням міжнародної технічної допомоги, донорами якої є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, установи, організації чи підприємства країни, яка визнана Верховною Радою України агресором, або фінансувалися ними.
Перелік призначених членів Громадської ради доброчесності у п’ятиденний строк з дня завершення роботи зборів представників громадських об’єднань направляється до секретаріату Вищої кваліфікаційної комісії суддів України для оприлюднення на офіційному веб-сайті Комісії.
Отже, Громадська рада доброчесності, відповідно до нового закону, стане інструментом участі громадськості у процесі переатестації суддів. Це значно сильніший механізм, ніж моніторинг, оскільки рада зможе давати висновки щодо суддів, які потраплятимуть у суддівське досьє, яке аналізує ВККС під час кваліфікаційного оцінювання. А до самого досьє буде відкритий доступ.
Костіль Людмила