flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Юрій ГОНЧАРУК: «Електронний суд – реалії нашого часу»

16 вересня 2013, 15:32

 

     16.09.2013

Юрій ГОНЧАРУК: «Електронний суд – реалії нашого часу»

       На сторінках газет та журналів вже не раз йшлося про подальшу  розбудову судової системи України, про наближення організаційних форм її діяльності до європейських та світових стандартів. На продовження теми – інтерв’ю з начальником Територіального управління Державної судової адміністрації України у Чернівецькій області Юрієм Гончаруком про запровадження у судах загальної юрисдикції сучасної комп’ютерної програми «Електронний суд».

     -  Перш за все, доцільно хоча б коротко охарактеризувати особливості організації роботи у судах, - зауважує Юрій Георгійович. -  Основну її частину складає судове діловодство. Це досить своєрідна та складна галузь діловодства, яка не обмежується лише створенням, реєстрацією та зберіганням службових (у т.ч. процесуальних) документів. Чи не основну її частину складає облік судових справ, досить різних за своїм характером і  порядком їх вирішення. На кожну справу, що  надійшла до суду, заводиться обліково-статистична картка, до якої заносяться відповідні статистичні дані про справу одразу ж після того, як вона надійшла до суду, і після того, як вона пройшла всю процедуру розгляду в суді і по якій суд прийняв рішення.

Всього інструкцією з діловодства у місцевих загальних судах передбачено 18 форм обліково-статистичних карток. Окремі із цих форм передбачають заповнення 60 і більше взаємопов’язаних між собою реквізитів (статистичних показників), а їх заповнення потребує значної уваги від виконавця - секретаря суду та чималих затрат часу, коштів і матеріалів на їх виготовлення.

      - Яку ж практичну доцільність несуть ці обліково-статистичні  картки?

- Внесена до них інформація періодично (як правило – двічі на рік)  узагальнюється і лягає в основу статистичного звіту про роботу суду, а відтак – про роботу судових органів певного регіону та всієї судової системи держави. Занесені до конкретного звіту дані аналізуються та узагальнюються компетентними державними органами і дають їм можливість приймати необхідні рішення (про внесення змін до законодавства, до мережі судів, до штатної чисельності суддів). Судові ж органи вищого рівня, починаючи від апеляційних судів, використовують ці статистичні дані при узагальненнях судової практики і надання судам за їх результатами рекомендацій щодо однакового застосування чинного законодавства та вирішення судових справ.

Інша, не менш обємна і затратна частина судового діловодства включає в себе відправлення учасникам судового процесу процесуальних документів та судових повісток. Досить сказати, що на сьогодні одне поштове відправлення коштує 7,5 гривні. А їх в масштабах держави щоденно відправляється в тисячних вимірах! І це не рахуючи вартість канцелярських витрат – паперу, фарби для картриджів тощо, - а також енергозатрат на виготовлення текстів документів та їх копій.

Все це спонукає Державну судову адміністрацію України та її територіальні органи шукати шляхи до спрощення і здешевлення діловодних процесів в судах за допомогою сучасних технологій. Наразі технічні можливості для цього в судах уже є.

Зрештою, процес комп’ютеризації та запровадження у практику судових інституцій сучасних комп’ютерних технологій триває чи не з самого початку створення у 2002 році Державної судової адміністрації України. Цей процес постійно вдосконалювався, можливості комп’ютерних програм все розширювались, і на сьогодні ми  використовуємо у галузі судового діловодства вже третю програму, яка охоплює практично всі напрямки діловодства (т.зв. «Діловодство-3»). За її допомогою відбувається автоматичний розподіл судових справ між суддями, що унеможливило адміністративний вплив на цей процес. Компютерна програма дала нам можливість відмовитись від ведення обліково-статистичних карток у паперовому варіанті, що також привело до зменшення фінансових і матеріальних затрат, запровадити у судах проведення судового процесу у режимі відео конференції, що дозволило учасникам процесу брати участь у судових засіданнях дистанційно, що значно зекономить час, поштові витрати, мото- та  енергоресурси на перевезення осіб, які перебувають під арештом, витрати на залучення до процесу свідків з інших регіонів тощо. А останнім часом у практику судів активно впроваджується ще одна надзвичайно важлива складова «Діловодства – 3»  - програма «Електронний суд».

- У чому ж  реальна сутність та перспективи даної програми?

- Запровадження системи “Електронний суд” передбачає декілька головних етапів:

- надсилання судами копій процесуальних документів в електронному вигляді учасникам судового процесу;

- розміщення на веб-порталі судової влади списку справ, призначених до розгляду;

- надсилання учасникам процесу SMS-повісток про виклик до суду;

- надсилання учасниками судового процесу до суду позовних заяв, апеляційних та касаційних скарг в електронному вигляді.

Очікується, що завдяки цьому проекту поштові витрати судів скоротяться у 10 разів. Бо якщо одне поштове відправлення, як я вже зазначив, коштує 7,5 грн, то одне SMS-повідомлення – 0,7 коп. І це не рахуючи потенційні витрати на закупівлю паперу, картриджів, виготовлення паперових документів тощо.

- А що для того, щоб стати електронним користувачем системи “Електронний суд”, потрібно громадянам?

- Звичайно ж, сучасний персональний комп’ютер, принтер, вихід на “Інтернет”  та елементарні знання поводження з комп’ютером. А згодом зробити наступні три кроки:

- зареєструватись у системі обліку електронними документами між судом і учасниками судового процесу (завести скриньку електронного суду), оформити електронний цифровий підпис;

- подати до суду заявку на отримання процесуальних документів за конкретною справою;

- у такий же спосіб підписатись на SMS-розсилку.

Більш детально порядок оформлення взаємного електронного зв’язку між користувачем і судом врегульовано Тимчасовим регламентом обміну електронними документами між судом та учасниками процесу, затвердженим наказом Державної судової адміністрації України від 7 вересня 2012 року № 105. З цим нормативним актом можна ознайомитись на веб-порталі ” Судова влада України” (розділ “Нормативно-правова база”). Його електронна адреса www.court.gov.ua

Звичайно ж, на перших етапах впровадження програми «Електронний суд» будемо стикатися з певними проблемами, основна з яких - досить низький рівень комп’ютерної грамотності нашого суспільства: ще далеко не кожний пересічний громадянин нашої держави може придбати у власність комп’ютерну техніку та систематично сплачувати послуги “Інтернету”. Але ж жодне нововведення без проблем не обходиться, тож будемо оптимістами, оскільки діяльність комп’ютерної програми «Електронний суд» реальна та цілком прогресивна вимога нашого часу.

-     Щиро дякую за конструктивну розмову!